t_page
کد خبر: ۴۹۱۹
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۵
عصرفارس گزارش می‌دهد؛
تصور کنید! زمانی که بسیار مستاصل و مضطرب هستید و در مسیری قرار گرفته‌اید که در آن جز ناوبر عمومی به رنگ زرد قناری، احد مسافربری در آن مسیر وجود ندارد و شما هستید و یک دستگاه تاکسی شهری که منتظر تکمیل سرنشین برای حرکت است.

به گزارش عصرفارس، نگاهی به ساعت روی دیوار می‌اندازی و دست پشت دستت می‌زنی که "ای داد بیداد، دیر شد"، تنها عبارتی است که از سر اضطرار و ناراحتی به زبان جاری می‌شود؛ حال اگر اتومبیل شخصی‌ات هم ساز ناسازگاری کوک کند که دیگر می‌شود قوز بالا قوز.

منزل را با آشفتگی هر چه بیشتر ترک می‌کنی و با امید به خدمات ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی درون شهری، قدم در ایستگاه تاکسی می‌گذاری؛ ایستگاهی که با اتوبوس و مینی بوس مشترک است. مسافربران شخصی را نیز باید به این لیست اضافه کرد که بوق ممتدشان نشان از مالکیت بخشی از این ایستگاه دارد.

عاقلان در این وضعیت و از میان گزینه‌های مختلف حمل‌ونقل با حسابی سرانگشتی، تاکسی شهری را پیشنهاد می‌کنند و این همان تصمیمی است که طبیعتا از سوی کارمند مانده در راه اداره اتخاذ می‌شود؛ اصرار راننده را هم که می‌بینی، امیدوار و سرخوش می‌شوی که زود حرکت می‌کنی و در زمان مقرر در محل کار حاضر می‌شوی.

زهی خیال باطل ... این عقربه‌های ساعت است که تلف شدن وقت را به تو هشدار می‌دهد!

راننده را خطاب قرار می‌دهی و علت استمرار توقف را جویا می‌شوی، "تکمیل شدن مسافر" را شرط حرکت معرفی می‌کند. اعتراض می‌کنی و قصد ترک تاکسی را می‌کنی که سوار می‌شود و عزم حرکت می‌کند! اما همچنان لاک‌پشتی حرکت می‌کند و با بوق مستمر، افرادی را که حتی مسافر نیستند را به تاکسی خود دعوت می‌کند.

این حکایت احتمالا اتفاقی است که مبتلا به غالب شهروندان به‌ویژه کارمندان فاقد اتومیبل می‌شود. قشری که نه هزینه خرید اتومبیل را دارند و نه زمان طولانی برای تلف کردن در صف و حتی در داخل اتوبوس؛ ناگزیر به رفت‌وآمد در قالب تاکسی‌های شهری تن می‌دهند.

با چیدن تکه‌‌های پازل موضوع خدمت‌رسانی رانندگان تاکسی، مهمترین علت را در بی‌توجهی و به‌معنای دقیق‌تر نظارت بر فعالیت تاکسی‌های درون شهری، آن هم در شلوغ‌ترین ساعات آمدوشد یعنی ابتدای روز کاری باید جستجو کرد.

این خدمت‌رسانی نامطلوب در حالی است که به‌ادعای مدیر روابط عمومی سازمان تاکسیرانی شیراز، گشت‌های نامحسوس شهری فعالیت تاکسیرانان را رصد و کنترل می‌کنند.

ادعایی که البته از سوی محمدخراز و در ایام عید نوروز بیان شد؛ نظارتی که در آن، ناظران با لباس مبدل کلیه اقدامات رانندگان از اخذ کرایه تا چگونگی رفتار با مسافران را رصد می‌کنند تا شاخصی برای ارزیابی میزان رضایتمندی و نارضایتی از ناوگان تاکسیرانی به‌دست آوردند و خاطیان را تنبیه و مطلوبشان را تشویق کنند.

حال این پرسش پیش روی ذهن جستجوگر شهروند شیرازی قرار می‌گیرد که آیا شیراز تنها در ایام نوروز نیازمند ناوگان تاکسی‌رانی و در تکمیل آن، نظارت بر خدمت‌رسانی ناوگان تاکسیرانی نیازمند است؟

بر فرض صحت اطلاعات مندرج در سایت شهرداری شیراز که به ادعای آن، نزدیک به 11 هزار و 739 دستگاه انواع تاکسی در شیراز فعالیت دارند، بر فرض اتلاف پنج دقیقه‌ای رانندگان تاکسی در هر مسیر آن هم برای حداقل سه نفر مسافر، منبعی در حدود سه هزار نفر ساعت را به هدر می‌دهد. این هدر رفت در حالی صورت می‌گیرد که یکی از مسائل در استفاده از منابع، مدیریت زمان و سرمایه انسانی است.

گزارش از مرتضی نوشاد

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار