t_page
کد خبر: ۸۳۴۸
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۲
مدیر تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: زنجیره عرضه مرکبات در فارس شامل مجموعه‌ای از جریان نهاده‌ها، اطلاعات، پول و تکنولوژی است که از تحویل مواد خام و نهاده‌ها از عرضه کنندگان این زنجیره شروع و تا تحویل کالا یا خدمات نهایی به مصرف کننده ادامه می‌یابد.
به گزارش عصر فارس، ایجاد و توسعه زنجیره عرضه مرکبات در استان فارس با تشکیل اولین جلسه هم اندیشی با حضور رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس، مدیران و کارشناسان اعزامی از وزارت جهاد کشاورزی، مدیر تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران، مدیران تنظیم بازار، باغبانی، صنایع و هماهنگی ترویج­ کشاورزی و مدیران جهاد کشاورزی شهرستان های تولید کننده مرکبات در استان فارس، کارشناسانی از سازمان تعاون روستایی، بانک کشاورزی، صندوق بیمه محصولات کشاورزی و تعدادی از تولیدکنندگان، صادرکنندگان و صاحبان صنایع مرتبط در عرصه مرکبات برگزار شد.

هدایت اله رحیمی مدیر تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی استان فارس ضمن بیان این مطلب گفت: استان فارس با دارا بودن شرایط اقلیمی و آب و خاک مناسب استعداد بالقوه ای در تولید انواع گونه های باغی گرمسیری، نیمه گرمسیری، سردسیری و میوه های خشک، تولید محصولات خارج از فصل در مناطق معتدل و نیمه گرم و تولید محصولات گلخانه­ای، گل و گیاهان زینتی، دارویی و قارچ های خوراکی دارد و از لحاظ سطح و میزان تولید سالانه محصولات باغی رتبه اول را در کشور دار می باشد که می تواند سهم قابل توجهی از تولید ناخالص ملی را به خود اختصاص دهد.

وی افزود: استان فارس با سطح زیر کشت حدود 62 هزار هکتار و تولید سالیانه بالغ بر 1421000 تن مرکبات رتبه دوم را در کشور در تولید مرکبات به خود اختصاص داده است که شرایط مناسب آب و هوائی و به کارگیری اصول صحیح کاشت، داشت و برداشت و مهمتر از آن تلاش باغداران سخت کوش و دلسوز باعث شده تا با وجود محدودیت منابع آبی در مناطق مرکبات خیز، با تولید 137 تن در هر هکتار بالاترین عملکرد مرکبات در کشور را  داشته باشد و از جمله مهمترين مراكز توليد مرکبات در استان فارس می توان شهرستان­هاي جهرم، داراب، كازرون، فسا و  قيروكارزين را نام برد.

وی افزود: با توجه به وجود این پتانسیل ها و در راستای دستور وزارت متبوع ایجاد زنجیره عرضه مرکبات در استان فارس  با نگاه ملی اعلام گردید که زنجیره عرضه مرکبات در برگیرنده عناصر، اشخاص حقیقی و حقوقی و مناسبات رسمی و غیر رسمی است که عملیات و مناسبات پیش از تولید تا بازاررسانی و مصرف را دربر می گیرند.

مدیر تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی استان فارس خاطر نشان کرد: این زنجیره شامل مجموعه ای از جریان نهاده­ها، اطلاعات، پول و تکنولوژی است که از تحویل مواد خام و نهاده ها از عرضه کنندگان این زنجیره شروع و تا تحویل کالا یا خدمات نهایی به مصرف کننده ادامه می یابد که ناپايداري و نوسانات شدید در بازار نهاده­ها و محصولات کشاورزی، وجود ضایعات بالا، ضعف استانداردهای کیفی و ضوابط و معیارهای فنّی در تولید و عرضه مرکبات از جمله مشکلات فراروی بازار آن به حساب می آیند.

رحیمی اظهار داشت: بر اساس تجربیات جهانی، توسعه، تکمیل و اصلاح زنجیره عرضه، رویکرد مناسبی جهت انجام اصلاحات مورد نیاز در مدیریت سیستم های تولید و بازاریابی این محصولات و فائق آمدن بر این مشکلات به حساب می آیند و براساس ادبیات مربوط به زنجیره عرضه، «يكپارچه سازي افراد و سازمان هاي درگير» و «هماهنگ سازي بهتر جريان نهاده­ها، اطلاعات و مسائل مالي» دو ابزار عمده براي بهبود رقابت پذيري يك زنجيره به حساب می آیند و مهمترین مأموریت مدیریت زنجیره عرضه نیز یکپارچه سازی  نهاده ها از یک سوی و هماهنگ سازی تولید، موجودی، محل و موقعیت حمل و نقل در بین اجزای زنجیره به منظور رسیدن به بهترین ترکیب پاسخ دهی و کارایی برای بازار مورد نظر، از سوی دیگر است و لذا برای رسیدن به آن ابزارها و روش های مختلفی  بسته به شرایط می توانند مورد بهره برداری قرار گیرند که این موارد در زنجیره عرضه  به نحو احسنت مدیریت و اجرا می گردد.
مطالب مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

/

..

.

.