t_page
کد خبر: ۹۱۱۰
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۴
دکتر محمد مرادی؛
یکی از احادیث معروف و مذکور در بسیاری از کتب یاد شده، این است که احب الله من احب حسینا، یعنی دوست دارد خدا را هرکس که حسین را دوست دارد، اما آنچه در این روزها بیش از همه در مبحث دوستداری امام حسین(ع) به عنوان راه رستگاری و علاقه به خداوند مطرح می شود، صرف ابراز حب زبانی یا نهایتا عاطفی است.
به گزارش عصر فارس/محمد مرادی؛ این روزها، به بهانه ی تحقیقی در حوزه ی ادب دینی، ده ها کتاب را ورق زدم که روایت هایی درباره ی امام حسین(ع) در آن ها ثبت شده است. از میان آثار شیعه کامل الزیارات ابن قولویه ی قمی، اصول کافی کلینی، امالی شیخ مفید، امالی شیخ صدوق، عیون اخبار رضا، بحار الانوار و ... همه از محبت رسول(ص) به امام حسین(ع) حکایت دارند. علاوه بر آثار شیعی در کتاب های اهل سنت چون: صحیح بخاری، صحیح مسلم، مسند ترمذی، مسند ابن حبان، تاریخ دمشق، مستدرک و ... هم در بیان فضیلت امام حسین احادیثی ثبت شده که موید ابراز محبت پیامبر به آن حضرت(علیهما السلام) است.
یکی از احادیث معروف و مذکور در بسیاری از کتب یاد شده، این است که احب الله من احب حسینا، یعنی دوست دارد خدا را هرکس که حسین را دوست دارد، اما آنچه در این روزها بیش از همه در مبحث دوستداری امام حسین(ع) به عنوان راه رستگاری و علاقه به خداوند مطرح می شود، صرف ابراز حب زبانی یا نهایتا عاطفی است.
 آنچه در تفسیر احادیث مربوط به حب مطرح است، این است که به روایت قرآن حب، با عمل و رفتار معنی می یابد: ان کنتم تحبون الله فاتبعونی یحببکم الله. این آیه ی شریف موید این است که لازمه ی دوست داشتن خدا تبعیت از رسول(ص) است و اگر این تبعیت وجود داشت، خداوند نیز این حب را می پذیرد و پاسخ حب را می دهد.
در اصول کافی کتاب الحجه هم حدیثی نقل شده که موید علم ایمه بر ابراز حب های دروغین از طرف گروهی است.
امام صادق(ع) فرمود: مردی خدمت امیرالمومنین(ع) آمد و آن حضرت همراه اصحابش بود. سلام کرد و گفت: به خدا من ولایت و محبت تو را دارم. علی(ع) فرمود دروغ می گویی. گفت، به خدا من محبت و دوستی تو را دارم و سه بار تکرار کرد و علی(ع) فرمود: دروغ می گویی، توچنانکه می گویی نیستی...
مقصود اینکه هرچند گفتار محبت آمیز می تواند مقدمه ای برای رسیدن به رفتار محبت آمیز باشد، به تنهایی کافی نیست.
این ویژگی، به دلیل کلامی بودن شعر، در آن بیش از دیگر هنرها دیده می شود و قاعدتا شاعرانی که مساله ی حب را در اشعارشان برجسته کرده اند، متوجه این مساله هستند که لزوم محبت در تبعیت کاملا منطبق(نه پیشی گیرنده و نه سبقت جوینده) با امام حسین(ع) است که المتقدم لهم مارق والمتاخر عنهم زاهق و اللازم لهم لاحق.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار