t_page
کد خبر: ۹۱۵۶
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۸
بررسی تاریخچه جنبش دانشجویی در گفتگو با غلامرضا صفرپور:
صفرپور، مدرس و تحلیلگر سیاسی گفت: همانطور که جنبش دانشجویی در 16 آذر در مبارزه با استکبار جهانی و بیگانه‌ستیزی متولد شده بود در 13 آبان ماه 58 نیز جنبش دانشجویی با بیگانه ستیزی عجین شد.

غلامرضا صفرپور در گفتگوی تفصیلی با عصر فارس به بررسی تاریخچه مختصری از فعالیت جنبش دانشجویی پرداخت و اظهار داشت: از زمان تأسیس دانشگاه تهران در سال 1312 تا سقوط رضاشاه در سال 1320 با توجه به نوپابودن دانشگاه و تعداد اندک دانشجو که اکثریت آنان از طبقه ثروتمند بودند، فعالیت سیاسی دانشجویان چشمگیر نبود.

وی افزود: در این دوران که با انقلاب کمونیستی در روسیه در سال 1917 میلادی زمان بود، بیشتر فعالیت های دانشگاهی بعد از شهریور 20 شامل احزاب و گروه های سیاسی با گرایش های فکری مختلف بود که می توان آنها را به سه جریان کلی شرق گرا ( کمونیستی چپ)، غرب گرا ( لیبرالیستی) و اسلامگرا (مذهبی) تقسیم كرد.

این مدرس دانشگاه بیان کرد: که در دانشگاه نیز این سه جریان فکری طرفدارانی پیدا کردند و دست به یک سری فعالیت های سیاسی زدند.

صفرپور گفت: نمونه بارز آن در آستانه سفر نیکسون، معاون رئیس جمهور آمریکا در 16 آذر ماه 32 به تهران آن هم بعد از کودتای 28 مرداد 32 بود که در نهایت منجر به شهادت سه تن از دانشجویان دانشکده فنی دانشگاه تهران به نام های مهدی شریعت رضوی، احمد قندچی و مصطفی بزرگ نیا شد.

وی بیان کرد: در اعتراض به این حادثه دانشجویان به مدت دو هفته از شرکت در کلاس های درس خودداری کردند و دیگر فعالیت دانشجویی 29 مهر ماه 1333 دانشجویان به دلیل انعقاد قرار داد کنسرسیوم نفتی تظاهراتی راه اندازی کردند.

این تحلیلگر سیاسی اگرچه تا سال 42 بیشتر فعالیت‌های دانشجویی مربوط به احزاب غیرمذهبی چپ و راست بود، ولی بعد از قیام 15خرداد 42 فعالیت نیروهای مذهبی پر رنگ تر و از اعتبار بیشتری برخوردار شدند.

وی گفت: از سال 50 به بعد، چهره‌های معروف مذهبی از جمله شهیدان حجج الاسلام مطهری، بهشتی، مفتح، شهید رجایی و آیت‌الله خامنه‌ای ارتباطی مستمر با جنبش دانشجویی برقرار کردند؛ ویژه شهید مطهری توانست بین دانشجویان و روحانیت مبارز و اسلام پیوند مستحکمی برقرار كنند.

صفرپور خاطرنشان کرد: دانشجویان در انقلاب به عنوان نیروهای تحصیلکرده پیشقراولان مبارزه و نقش تعیین کننده ای در انقلاب داشتند؛ آنان افکار انقلابی را از طریق انتقال به خانواده و فامیل و ارتباط با مدارس و دانشگاه ها، تماس با توده های مردم با حضور و فعالیت در مساجد و ایراد سخنرانی و پخش اعلامیه و نوار، و کشاندن اعتراضات به سطح شهر و تظاهرات در خیابان ها و جامعه منتقل می کردند.

استاد دانشگاه آزاد شیراز بیان کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی دانشجویان در عرصه های مختلف انقلاب حضور فعال داشتند و در تشکیل نهادهای انقلاب از جمله جهاد سازندگی، کمیته های انقلاب، سپاه پاسداران وبنیاد مستضعفان پیشقدم بودند.

وی تصریح کرد: همانطور که جنبش دانشجویی در 16 آذر در مبارزه با استکبار جهانی و بیگانه ستیزی متولد شده بود در 13 آبان ماه 58 نیز جنبش دانشجویی با بیگانه ستیزی عجین شد و با تصرف سفارتخانه آمریکا به وسیله دانشجویان پیرو خط امام (ره) به عنوان انقلاب دوم از سوی حضرت امام خمینی(ره) نام گرفت.

استاد دانشگاه آزاد شیراز گفت: با شروع جنگ تحمیلی دانشجویان که در طول مبارزات خود بیگانه ستیزی را از رهبر و مقتدای خود آموخته بودند درس را رها کرده، و به منظور پاسداری از نظام جمهوری اسلامی به سوی جبهه های جنگ شتافتند و حتی برخی از آنان فرماندهی جبهه های جنگ را پذیرفتند و منشا تحولات چشمیگری در طول هشت سال دفاع مقدس شدند.

وی عنوان کرد: می‌توان حماسه هویزه را یکی از شور انگیزترین حوادث جنگ دانست که در دی ماه سال 59 جمعی از مخلص ترین دانشجویان پیرو خط امام به فرماندهی دانشجوی شهید سید حسین علم الهدی تا آخرین نفس در مقابل دشمن بعثی جنگیدند و مظلومانه در خون خود آرمیدند.

صفرپور گفت: متأسفانه هرچه از سال های بعد از جنگ عبور می کنیم جنبش دانشجویی تحت تأثیر جریانات سیاسی بیرون از دانشگاه از بیگانه ستیزی که نمونه بارز فعالیت دانشجویی قبل و بعد از انقلاب اسلامی تلقی می شد، فاصله گرفته و به سمت اندیشه های لیبرالیستی و سکولاریستی روی آورده و در وقوع حوادثی همچون کوی دانشگاه و آشوب های خیابانی بعد از انتخابات دولت دهم اندکی از دانشجویان حضور فعال در آن ها داشتند که موجب از دست دادن وجهه سیاسی و انقلابی سابق خود در میان ملت شهید پرور ایران اسلامی شدند.

وی بیان داشت: برخي از رسانه های غربی از فعالیت های این دانشجويان خوشحال بودند که باعث چرخش برخی از گروههای دانشجویی از امریکا ستیزی به سمت نظام ستیزی رفته و بعضا مورد حمایت های مالی وسیاسی غرب هم قرار گرفتند. از جمله می توان عده ای مانند حقیقت جو و علی افشاری باطبی و.. را که به نام دانشجو فعالیت می کردند و مدیحه سرای غرب شده بودند، نام برد. که عده ای از آنان با نامه به دولتمردان امریکایی خواستار تحریم ملت ایران شدند.

این مدرس دانشگاه گفت: جنبش دانشجویی ایران با هر گونه گرایش فکری و سیاسی در دوره‌های مختلف حیات مبارزاتی خود دارای ویژگی های همچون ظلم ستیزی، بیگانه ستیزی، عدالتخواهی استقلال طلبی بوده است که 16آذر 32 و 13 آبان ماه 58 به عنوان مظهر بیگانه ستیزی و استکبار ستیزی جنبش دانشجویی در ایران به شمار می رود و امروزه دانشجویان در تمامی صحنه ها از جمله سیاسی علمی فعال هستند.

برچسب ها: عصر فارس
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار