t_page
کد خبر: ۹۳۶۷
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۳
پرداخت مزد ساخت به هنگام تبدیل طلای شکسته یا کهنه با طلای نو یا جدید چه حکمی دارد؟ اگر رباست، فلسفه آن چیست؟ و راه رهایی از ربا چه خواهد بود؟
عصر فارس/ پرداخت مزد ساخت به هنگام تبدیل طلای شکسته یا کهنه با طلای نو یا جدید چه حکمی دارد؟ اگر رباست، فلسفه آن چیست؟ و راه رهایی از ربا چه خواهد بود؟

ربا در امور مالی و اقتصادی دو گونه است:

1. ربای پولی یا قرضی

2. ربای معاملی یا معاوضه ای

در نوع اول پول یا جنسی به طور قرض به دیگری می دهیم و در مقابل آن منفعتی بیش از آنچه قرض داده ایم می گیریم، حال از همان جنس یا جنس دیگر. به طور مثال در مقابل پولی که قرض داده ایم شرط دریافت مبلغی افزونتر یا پرداخت لوازم زندگی و یا انجام کاری در مقابل این قرض می کنیم.

در قسم دوم قرضی در کار نیست بلکه خرید و فروش مطرح است، بدین بیان که چیزی را با جنس خودش معامله کرده و اضافه تر از نظر مقدار یا کمیت دریافت می کنیم، که از نظر فقهی تنها در کیل یا وزن خواهد بود.(29)

به طور مثال دو جنس مثل هم مانند طلای معیوب و طلای سالم یا برنج عالی و برنج متوسط را با تفاوت در وزن یا پرداخت پولی اندک (به عنوان مزد ساخت طلا یا تفاوت جنس خوب و متوسط) معامله می کنیم و یا آنکه دو جنس که ریشه ای مشترک داشته از یک خانواده محسوب می شوند با همین روش معاوضه می کنیم همانند آنکه شکر و قند یا شیر و کره را با تفاوت در وزن یا پرداخت پولی به خاطر تفاوت قیمت رد و بدل می کنیم، تمامی داد و ستدها و معاوضاتی اینچنین آلوده به ربا بوده و حرام خواهد بود.

پرسشی که با ارائه این بحث به ذهن می رسد آن است که به راستی ارزش طلای جدید یا سالم با طلای کهنه یا شکسته یکسان است که هر گونه تفاوت در وزن یا قیمت مستلزم ربای معاملی می گردد؟

بدیهی است که پاسخ منفی خواهد بود، همان گونه که قیمت برنج اعلا با متوسط یا ارزش شکر و قند و یا شیر و کره تفاوت خواهد داشت اما از آنجا که این دو در نگاه عموم جامعه یا عرف یکسان بوده و تحت یک نام یا یک خانواده حساب می شود، هر گونه تفاضل و تفاوت در وزن یا اضافه پول دارای اشکال خواهد بود. اما راه حل و شیوه ای شرعی که به خوبی می توان به طلای بهتر، برنج اعلا و یا مطلوب خود در این موارد دست یافت، بدون آنکه کمترین تیرگی ربا بر داد و ستد و معاوضه ما وجود داشته باشد آن است که این داد و ستد در قالب معامله و خرید و فروش انجام دهیم، بدین بیان که طلای شکسته یا برنج نامرغوب را به قیمت روز فروخته و طلای سالم و جدید و برنج عالی را با قیمت روز فروخته و طلای سالم و جدید و برنج عالی را با قیمت بیشتر خریداری کنیم و تفاوت را با اطمینان خاطر بپردازیم.

 وسایل الشیعه، ج17، باب 10، ص396 و 398؛ ر.ک: المقنع فی الفقه، ص31؛ الهدایه، ص62؛ التبیان، ج2، ص587؛ الاستبصار، ج3، ص69 (تقسیمهای دیگری از ربا).
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار