t_page
کد خبر: ۹۵۲۵
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۵
محمدمهدی عبدالهی؛
در بسيارى از روايات اهل بيت عليهم السلام به طور جدى تصوف و صوفى گرى مورد نكوهش قرار گرفته است.
عصر فارس/محمدمهدی عبدالهی
مطلبى را چند روز اخير و پس از حمله وحشيانه و ناجوانمردانه دراويش و اهل تصوف به يكى از محله هاى خيابان پاسداران تهران كه منجر به ضرب و شتم و آسيب ديدن عده اى بى گناه و همچنين شهادت مظلومانه چند نفر از نيروى انتظامى و بسيج من جمله خادم الحسين(ع)،شهيد محمدحسين حداديان عزيز گرديد در فضاى مجازى و رسانه ها  ديدم كه بسيار حقير را متعجب نمود:

"شهادت می دهم که قاتلانت شقی ترین نااهلانی بودند که نام صوفی و درویش را دزدیده بودند و یک مو از سبیل و ریش تو به هزار خروار ریش و موی سفید نادرویش مثل آن سفلگان می ارزید! محمدحسين ،تصوف واقعى تو بودى و دشمنانت مشتى اشقيا بودند"

اولا مى بايستى عرض نمايم نام شهيد و مقام شهيد بسيار بالاتر از آن است كه جهت دفاع از آن شهيد،ايشان را با تصوف و دراويش و ...مقايسه نماييم

همانطور كه در روايتى آمده،امام صادق (علیه السّلام)از پدران بزرگوارش (علیهم السّلام) از رسول اللَّه صلّی اللَّه علیه وآله وسلّم نقل کرده که آن حضرت فرمود:

«ثَلاثَةٌ یشْفَعُونَ إِلَی اللَّهِ یوْمَ القِیامَةِ فَیشَفِّعُهُمْ: الْأنْبِیاءُ ثُمَّ الْعُلَماءُ ثُمَّ الشُّهَداءُ. »

سه گروه هستند که در روز قیامت شفاعت می کنند و خدا هم شفاعت آنان را می پذیرد: پیامبران، سپس عالمان و سپس شهیدان

چطور مى توان شهيد را كه در مقام شفاعت كننده در روز قيامت قرار دارد با تصوف در يك لباس قرار داد؟

ثانيا در بسيارى از روايات اهل بيت عليهم السلام به طور جدى تصوف و صوفى گرى مورد نكوهش قرار گرفته است.

امام هادی علیه السلام فرمودند:

 هر کس به زیارت یکی از صوفیه چه زنده و چه مرده آن‌ها برود، چنان است که گویی به زیارت شیطان رفته و به عبادت بتان پرداخته، و هرکس یکی از ایشان را یاری کند، چنان است که گویی یزید و معاویه و ابو سفیان را یاری کرده است.

 (سفینة البحار، تألیف شیخ عباس قمی، جلد ۳، صفحه ١٤٥-١٤٦)

روایتی به سند صحیح از احمد بن محمد بزنطی آمده که مردی به خدمت امام صادق (علیه السلام) رسید و عرض کرد: «در این زمان قومی پیدا شده‌اند که به آن‌ها صوفی می‌گویند. درباره آن‌ها چه می‌فرمایید؟ امام (علیه السلام) در پاسخ فرمود:
انهم اعداءنا فمن مال الیهم فهو منهم و یحشر معهم سیکون اقوام یدّعون حبّنا و یمیلون الیهم و یتشبهون به هم و یلقبون انفسهم بلقبهم و یأوّلون اقوالهم ألا فمن مال الیهم فلیس منّا و إنّا منهم برآء و من انکرهم و ردّ علیهم کان کمن جاهد الکفار بین یدی رسول الله (صل الله علیه واله وسلم)
آن‌ها (صوفیان) دشمنان ما هستند، پس هرکس به آن‌ها میل پیدا کند از آنان است و با آن‌ها محشور خواهد شد. به‌زودی کسانی پیدا می‌شوند که ادعای محبت ما را می‌کنند و به ایشان نیز تمایل نشان می‌دهند، خود را به ایشان تشبیه نموده و لقب آنان را بر خود می‌گذارند و گفتارشان را تأویل می‌کنند. بدان که هرکس به ایشان تمایل نشان دهد؛ از ما نیست و ما از او بیزاریم و هرکس آن‌ها را رد کند مانند کسی است که در حضور پیامبر (صلی الله علیه و آله) با کفار جهاد کرده است.»
(سفينة البحار محدث قمى،ج٥،ص١٩٧)


آنطور كه از متن روايت بر مى آيد ، امام معصوم عليه السلام مکتب صوفیه را مکتب دشمنان اهل‌بیت (علیهم السلام) دانسته ،که مبارزه با آن‌ها در حکم جهاد در راه خدا است.
حال چطور مى توان جايى كه ائمه اطهار صوفيان را در زمره دشمنان خود شمرده اند ،بيايم لقب صوفى را به شهيدى كه در راه دفاع از امنيت و تامين آسايش و آرامش هموطنان به اين درجه رفيع نائل گرديده است نسبت دهيم

از امام زین العابدین- علیه السّلام-، از پدران بزرگوارش- علیهم السّلام- نقل از رسول اللَّه- صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم- است که فرمود:

«لِلشَّهیدِ سَبْعُ خِصالٍ مِنَ اللَّه. [إِلَی انْ قالَ عَلَیهِ السَّلامُ ] وَ السّابِعَةُ انْ ینْظُرَ فِی وَجْهِ اللَّهِ وَ إِنَّها لَراحَةٌ لِکلِّ نَبِی وَ شَهیدٍ. »
خداوند، هفت خصلت به شهید عطا فرموده: [تا این که فرمود] و هفتم آن که: شهید به وجه خدا می نگرد و همانا آن، برای هر نبی و شهیدی، راحتی [از هر گونه ابتلایی ] است.
(وسائل الشيعه، ج 11، ص 9، روايت 20)

در رد تصوف و صوفى گرى ،سخن بسيار زياد است كه در اين مجال نمى گنجد


«وَ أَسْأَلُک أَنْ تَجْعَلَ وَفاتِی قَتْلًا فِی سَبِیلِک مَعَ أَوْلِیائِک تَحْتَ رایةِ نَبِیک. . . »

و من الله التوفيق
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار